Virtual Reality på mässor

Virtual Reality på mässor

Virtual Reality (VR) är en simulerad verklighet där du kan uppleva olika häftiga miljöer på ett autentiskt sätt och vara delaktig i upplevelsen, till exempel i spel och filmer. Det finns många verktyg till just Virtual Reality, exempelvis Google Cardboard-glasögon eller Oculus Rift. Fler och fler företag tar alltmer hjälp av VR för att sälja sina produkter och samtidigt förmedla ett budskap, där människor får en chans att interagera och påverka. Detta är vanligt på mässor.

Virtual Reality och spel

Virtual Reality är ännu en framväxande industri och inom just spelindustrin kan den virtuella verkligheten även skapa sociala experiment under spelets gång, där endast personen som använder glasögonen kan se det virtuella och därför måste kommunicera med resten av sina lagkamrater för att ta sig till nästa steg. Virtual Reality-upplevelsen ger spelaren fler redskap att ta sig fram med och en känsla av att allt händer i vår egen verklighet. Du hittar mer information på vrgambling.se.

Mässor och VR

Allt som är osannolikt eller otänkbart i verkligheten är möjligt i VR. Det ger en möjlighet att dela världar, idéer, kulturer och drömmar med hjälp av den dagliga framväxande tekniken. Du använder dig av fem sinnen; det visuella, ljud, taktisk feedback, lukt och smak. Det finns olika genrer av VR-spel, till exempel FPS (first person shooter-spel), racing, skräck, äventyr, pussel, casino och gambling. Självklart utvecklas det dessutom fler och mer verklighetstrogna spel hela tiden.

Ur marknadsföringssynpunkt är det väldigt lukrativt för företag att använda sig av VR när de vill sälja sina produkter. På exempelvis mässor är det nuförtiden vanligt att presentera en ny produkt genom att besökarna får lära känna den via en VR-upplevelse. Om det till exempel är dykresor ett företag försöker sälja kan besökarna erbjudas, med hjälp av VR-glasögon och en särskild skärm, att träda in i en simulerad verklighet där de dyker bland havets skatter.